------- auto & moto -------

Březen 2015: Downsizing

Vždycky mě fascinovala auta. Vždycky. Již od malička. I to byl jeden z důvodů proč založit tyto stránky. Je to můj koníček, zábava při které se odreaguji, nejedná se o můj zdroj příjmů, nejsem redaktor ani novinář. Je pro mne zajímavé sledovat vývoj, jak jde kupředu a někdy zase dozadu. Kupříkladu downsizingové motory. Né všechny jsou špatné, ale trošku se v reálném provozu minuly toho, v čem měl být jejich smysl. Tedy nízká spotřeba paliva a emise. Při měřících cyklech dosahují velmi pěkných výsledků, ale měřící cyklus bohužel nezahrnuje běžnou dopravu. V té je někdy opravdu problém dosáhnout hodnot udávaných výrobcem. Uvedu jeden zajímavý případ. Má sousedka vlastnila dvojkovou octavii s motorem 1.9 tdi 66 kw. Auto mělo najeto okolo 60 tisíc, první majitel, všechno bylo v pořádku a bez závad. Nicméně se rozhodla vyměnit octávku za fabii s motorem 1.2 tsi monte carlo v domnění, že bude žrát méně. No všichni víme, že překonat legendární motor 1.9 tdi co se spotřeby týče je velmi težké, zvlášť pokud toto očekáváme od benzínového přeplňovaného motoru. Takže její zjištění, že nakonec jezdí za víc, nebylo radostné.  Tady ovšem porovnávám jablka a hrušky. 

Takže většina downsizingových motorů nedosahují hodnot spotřeby jaké by někteří očekávali a ještě co se složitosti a mechanického namáhání motorových komponent týče, nejde o nic jednoduchého. U dieslových motorů je problém při koupi ojetého automobilu s kilometrovým nájezdem, respektive pokud řidič jezdí jako prase a neví nic o tom jak motor funguje, tak s kilometrovým nájezdem roste riziko se rozloučení s turbem, vstřiky a i dvouhmotným setrvačníkem. Ovšem neplatí to vždy. Pokud jezdí řidič opravdu jako dobytek, turbo může odejít i po 50 tisícíh kilometrech. Toto bylo riziko dieslových motorů, nyní se zavedením přeplňovaných malorážek je riziko poškození turbodmychadla skoro stejné jako u dieslového motoru. 

Napadá mne otázka, zda downsizingové motory chtěli sami výrobci automobilů, nebo jenom reagovali na stále se zvyšující nároky Evropské unie? S největší pravděpodobností se jednalo o druhý jmenovaný případ. Existují ale ještě vyjímky, které jdou stále proti proudu a hledají odlišná řešení snižování spotřeby paliva. Jako příklad můžu uvést japonskou Mazdu, která žádný maloobjemový přeplňovaný motor nenabízí. Další je Toyota a Honda.

Od samotných prodejců bych uvítal, aby budoucího majitele poučili o tom jak s takovým motorem jezdit a chovat se k němu, aby dosáhli co nejdelší životnosti. Nemusí měnit své zažité řidičské návyky, pouze by měli být informování jak se k turbomotoru chovat. Stačí jen nechat vychladit turbo po delší jízdě na dálnici, popřípadě po rychlejší jízdě na okruhu. Opravdu znám málo lidí okolo, kteří po 300 km ujetých v kuse na dálnici, nechají po zastavení běžet motor alespoň jednu minutu. To platí jak pro motory spalující benzín, tak naftu.  
 

02.03.2015 23:00/ Úvodník

Tvůj komentář:

O webu

Vítejte na MotorVillage! Web a blog v jednom. Máte před sebou projekt nadšence, který se zajímá o svět motorismu, jak jednostopého tak dvoustopého a rád by své názory, získané informace a zážitky prezentoval prostřednictvím MotorVillage všem návštěvníkům, kteří zde zavítají ať již náhodou, nebo se jedná o pravidelné čtenáře. Budeme rádi za všechny Vaše reakce a doufáme, že se obsah MotorVillage bude líbit!