------- auto & moto -------

Jízda: BMW X3 2.0d Xdrive 

Nebudu začínat tak, jak začíná většina článků o vozidlech značky BMW a to čím značka byla, je a kam spěje. Na X3 se budu dívat jako na jakékoliv jiné SUV, které si člověk většinou kupuje kvůli lepšímu výhledu, pohodlí, větší vzdušnosti interiéru, možnosti jízdy mimo silnice a také například ku tahání přívěsů. Samozřejmě každý z nás má odlišné priority proč si právě kupuje auto tohoto typu, nicméně pro mě jsou důležité výše zmíněné aspekty. V mnoha testech se člověk dočte, že X3 je automobil, který ve své kategorii stojí na pomyslné špici co se komplexnosti balíčku týče. Což myslím také stojí za velkým prodejním úspěchem tohoto modelu. Potencionální zákazník nakluše do prodejny BMW, projede se předváděcím vozem a s nadšením konfiguruje, diskutuje a nakonec podepisuje objednávku. Projel se v BMW, všude slyšel na auto samou chválu, tak proč zkoušet něco jiného. Kupuje si přeci prémiové auto, což je záruka jistoty. Neříkam, že takto uvažuje většina zájemců, ale hodně jich dá na názor, který si přečtou od věhlasných novinářů. Jenže i věhlasný novinář má auto maximálně na týden, takže nedokáže objevit věci, které začnou člověka štvát po delší době používání. Proto se mi líbí recenze, kde lidé prezentují své auto se všemi dobrými i špatnými vlastnostmi, taková recenze má totiž velkou vypovídací hodnotu. 

Vraťme se tedy na začátek a to k BMW X3. Máme tu čest se vznětovým motorek o objemu 2.0 litrů a výkonu 184 koní. Kvedlat není potřeba, o to se stará automat od ZF, tedy převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Toto si zapamatujte, později se k této kombinaci vrátíme. Systém xDrive nám přenáší výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové mezinápravové spojky. Pokud začnu, kde jsem skončil tak pohonu xDrive opravdu není co vytknout, na sněhu lze vypozorovat na jakou nápravu (zadní) je posíláno více výkonu a není problém se lehce klouzat, než vás klepne přes prsty elektronika. V režimu omezené stabilizace je s X3 opravdu jednoduché driftovat, ale pokud chcete šlapat na plyn bez rozmyslu a nebýt omezování krocením výkonu, stačí elektroniku kompletně vypnout a jít na to. Samozřejmě vše pouze na sněhu a nejlépe na místech k tomu určených. Za sucha driftovat možné určitě není, na to má auto až moc gripu a nedotáčivý charakter. V terénu je potřeba si dávat pouze pozor na nájezdové úhly, světlost auta a nemít na autě slupky od banánů, ale normální pneumatiky. I zkouška křížení náprav nepůsobila velké problémy. V tomto není na místě žádného strachu, X3 je na dnešní poměry schopné auto i mimo silnice. Kde to ovšem až tak růžové není je silnice. Respektive jde o nastavení priorit. Já chci aby bylo auto takového typu pohodlné a ono není. Na kvalitní silnici to je ještě v pořádku, například dálnice, ale na okreskách cítíte z podvozku a celého auta takovou “sportovnost”, která nejde ruku v ruce s komfortem. X3 se snaží být za každou cenu rychlá. Podvozek je nastaven tak, aby jste proletěli okresku jako by se jednalo o sedan trojkové řady. Rychlost na rovince a v zatáčkách je to jediné co vozu opravdu neschází. Pokud dojde na rozbitou silnici, X3 neztrácí nic na rychlosti, ale posádka bude mít plné zuby neustálého poskakování a kymácení se ze strany na stranu. Podvozek je jednoduše tvrdý a na normální ježdění bych si představoval něco jiného.  


Když jedete po kvalitní silnici a neobtěžuje Vás nepohodlný podvozek, přichází na řadu řízení, obzvláště je pocítit ve městě. Proč je proboha tak těžké? Je to nutné? Podle BMW asi ano. O zpětné vazbě nemůže být řec. Nečekejte tedy, že to bude za volantem relax a po dlouhé cestě vystoupíte svěží jako jarní vánek. Nicméně není všechno zlé. Motor má dostatek síly na předjíždění i s naloženým autem. Jen pokud jedete ve čtyřech s plným kufrem a boxem na střeše, musíte na plyn trochu více šlapat. Spotřeba se pohybuje ve velmi slušných mezích. Při ekonomické jízdě se na okreskách dá dostat na nějakých 5,8 litrů, jinak je průměr 7,5 ať se jedná o město či dálnici. Na plnou nádrž můžete zvládnout okolo 900 kilometrů. Plná znamená 65 litrů fritovacího oleje, protože ten Vás hned napadne jakmile nastartujete a stojíte vedle auta. Hluk, jaký motor produkuje je na poměry čtyřválcové kategorie celkem “solidní”. Nicméně, odhlučnění vozu v interiéru je na dobré úrovní, při rozjezdech je ovšem pronikající hluk od motoru vlivem prokluzujícího měniče slyšet víc než by bylo zdrávo. Ustálená jízda, ale vše napraví a ani při rychlostech nad dálničním limitem není potřeba zvyšovat při komunikaci hlas.

Ve zkratce o interiéru. Co nedoporučuji je připlácet si za sportovní sedačky. Nabízejí sice velké množství nastavení, ale jsou poměrně úzké. Další věc co mne zaráží je tvrdost sedaček. Ale to není chyba pouze X3, to je asi dnešní trend, dělat vše co nejtvrdší, jinak si to neumím vysvětlit. Nedávno jsem si sedl do Passatu páté generace a byl jsem unešen z polstrování jak předních tak zadních sedadel. Zadní lavice v X3 je vhodná tak pro děti a mladistvé do 15 let. Dospělí se samozřejmě také dozadu posadí, ale po delší jízdě unešeni nebudou. Další věcí, která by mohla fungovat lépe je klimatizace. V horkých letních dnech, není možné aby bylo v autě příjemných například 22 stupňů bez toho, aby na Vás nefoukal studený vzduch z výdechů klimatizace. I na první stupeň intenzity foukání je síla proudícího vzduchu velká. Všelijaké jiné nastavení způsobí, že po chvilce je v autě teplo. Řešení bych viděl v použití determálních skel nebo nalepení fólií, ovšem u těch skel si nejsem jistý, jestli se vůbec pro X3 nabízí. Interiér působí kvalitním dojmem, vše je dobře zpracováno, ovladače mají jasně vymezený chod a jsou po ruce. K ovládání iDrivu není třeba přečíst manuál o osmistech stránkách, taktéž spárování s telefonem přes Bluetooth je otázkou chvilky. Za tmy má kabina příjemně decentní oranžové nasvětlení, stejně jako kaplička přístrojové desky. Barevnou diskotéku jako u jiných automobilů tedy v X3 nečekejte. 
 
Blížíme se k resumé. Bmw nepostavilo špatné auto, ikdyž to po přečtení může takto vypadat, ale jsou zde i pozitiva, která nemůžeme přehlížet. Souhra motoru a převodovky bude jen těžko hledat konkurenci. Adaptivní světlomety patří k tomu lepšímu z příplatkové výbavy. Z pochmurné noci se rázem stane sluncem zalité odpoledne. Schopnosti v lehčím terénu jsou také dobré. Pokud ovšem hledáte komfort a uvolněnou jízdu, poohlédl bych se osobně někde jinde. Zdali chcete auto s vyšším posazem a rádi jezdíte rychleji, nevadí vám tvrdší podvozek, lepší auto budete hledat s lupou v ruce.   

06.10.2015 12:01/ Auto

Tvůj komentář:

O webu

Vítejte na MotorVillage! Web a blog v jednom. Máte před sebou projekt nadšence, který se zajímá o svět motorismu, jak jednostopého tak dvoustopého a rád by své názory, získané informace a zážitky prezentoval prostřednictvím MotorVillage všem návštěvníkům, kteří zde zavítají ať již náhodou, nebo se jedná o pravidelné čtenáře. Budeme rádi za všechny Vaše reakce a doufáme, že se obsah MotorVillage bude líbit!