------- auto & moto -------

Motokruh I: Jak jsem se vůbec dostal na okruhy?

Všechno začalo rok poté, co jsem odjel z prodejny motocyklů Triumph na nové motorce. Tehdy jsem sedlal sportovnější model nahaté britské produkce, tedy Street Triple ve verzi R. Což ve zkratce znamenalo podvozek, který dovoloval individuální nastavení a byl o třídu výš než v případě základní verze. Verze R měla také lepší brzdy s radiální pumpou a v neposlední řadě to byla designovka, protože v matné oranžové, nebo matné šedé vypadala motorka opravdu stylově. Brzy jsem dospěl k názoru, že jízda na českých cestách není zrovna nejbezpečnější a touha zkusit okruh byla stále silnější, takže se nakonec od ježdění na cestě pomalu upouštělo a v dnešní době na ni vůbec nepáchnu. Samozřejmě mi chybí výlety po alpských silničkách, ale ten kdo jednou okusí okruh tak už málokdy kráčí zpět. Když na cestu, tak v sedle  cestovního endura s cílem poznat nepoznané. 

Zpět k začátkům. Po roce na cestách jsem se rozhodl absolvovat základní kurz jízdy na okruhu, který v té době byl víceméně jeden. V dnešních dnech májí některé kvalitní agentury zajištující ježdění na okruhu i své kouče, kteří naučí jak nováčky, tak ostřílené jezdce. Takže vřele doporučuji nějaký kurz jízdy na okruhu absolvovat, protože pokud to člověk myslí vážně, je to potřeba. Někdy jeden den strávený s instruktorem dá člověku tolik, na co by sám přicházel během celého roku intenzivního ježdění. Přiznám se, že kurzů jsem během následujících tří let absolvoval několik, vždycky před sezonou, ideální na rozježdění a nasypání do hlavy trocha teorie. Jednoho může napadnout, že je to zbytečné vyhazování peněz, ale opak je pravdou. Vedět co se s motorkou při rychlé jízdě děje, jaký vliv na ní má lidský faktor svými pohyby a mnoho dalšího je pro jezdce velkým přínosem. Protože jet rychle na motorce umí každý, ale zvládnout motorku při krizové situaci již každý nemusí a poté se částka vydaná na opravy celkem hodně násobí v porovnání s částkou investovanou do několika hodin výuky teorie a praxe. Sám za sebe můžu říct, že i teďka po několika letech na okruhu jsem absolvoval další kurz, který mne po dvou letech nejistého ježdění posunul zase dál a jízdu na motorce si konečně zase užívám. 

Street Triple byla super motorka jak na cesty, tak na okruhy. Když se jí jezdec naučil dobře ovládat, nebyl problém si pěkně pozávodit i se silnějšími stroji. Jediné negativum přicházelo na cílovkách a delších rovinkách, kde se projevila nahatá konstrukce motorky a menší maximální rychlost. Což znamenalo být rychlejší v zatáčkách a pozdější na brzdách. Jízda na Triplu byla skvělá. Motorka neměla tlumič řízení, ale ve výsledku nebyl potřeba. Velmi dobrá geometrie rámu a předního uložení zabraňovala extremnímu rozkmitání řídítek. Samozřejme s přibývajícími kilometry na okruhu se začaly řešit drobné úpravy, které by motorku posunuly dál, ale s odstupem času si uvědomuji, že to nebylo nutné. Neboť dnešní sériové motorky na vhodných pneumatikách jsou tak dobře postaveny na okruh, že není potřeba investovat peníze do lepších komponent, ale spíše se vyplatí investice do zlepšení jezdeckého umu a kvalitního oblečení. Jenže toto jsem zpočátku nevěděl, takže na motorce proběhla řada změn, ovšem nikterak šílených a vcelku pro mne rozumných a lehce obhájitelných. Díky za to! Začalo to výměnou komplet řetezové sady za užší 520, která nekladla přenosu výkonu na zadní kolo takový odpor jako sériová sada. Dále vzduchovým filtrem a koncovkou výfuku s mezisvodem, jinými říditky, které jsem nakonec měnil jen tak mimochodem třikrát, což byl asi nejvetší úlet. Filtr s otevřeným výfukem zajistil nárust výkonu o 8 koní. Zvuk motorky se zostřil, takže byla krásně slyšet. Kombinace třívalcového motoru a otevřeného, nicméně laděného výfuku zajistila nezapomenutelnou zvukovou kulisu, která na volnoběh a mírné přídávání plynu jenom hvízdala a s přibývajícími otáčkami se hvízdání měnilo v neutuchající ryk. Nic dalšího co se úprav týče mě nenapadá, takže ve výsledku to nikterak strašné nebylo. V jednu chvíli jsem přemýšlel nad úpravou motoru, což by stálo raketu, respektive jeden kůň navíc stál asi dva tisíce korun, ale toto pokušení mne rychle opustilo, naštěstí. 

Příště se dozvíte něco o fungování Streetu na okruhu, řekneme si několik základních rad pro jízdu na okruhu, doporučím Vám velmi dobrou knihu k přečtení a porovnáme několik závodních okruhu z hlediska náročnosti pro začátečníka. 

23.06.2015 13:45/ Moto

Tvůj komentář:

O webu

Vítejte na MotorVillage! Web a blog v jednom. Máte před sebou projekt nadšence, který se zajímá o svět motorismu, jak jednostopého tak dvoustopého a rád by své názory, získané informace a zážitky prezentoval prostřednictvím MotorVillage všem návštěvníkům, kteří zde zavítají ať již náhodou, nebo se jedná o pravidelné čtenáře. Budeme rádi za všechny Vaše reakce a doufáme, že se obsah MotorVillage bude líbit!