------- auto & moto -------

Jízda: Range Rover 3.0 TDV6 - předčil všechna očekávání.

Po dvou dnech strávených za volantem Range Roveru si člověk uvědomí, že ve skutečnosti tohle auto nutně potřebuje a nic jiného nechce. Nebýt té vysoké cenovky..

Range Rover je opravdu velmi všestranné auto. Nemůžete samozřejmě od něj očekávat vlastnosti sportovního vozu, ale nenapadá mne nic dalšího v čem by nebyl perfektní. Respektive po dvou dnech ježdění jsem nenašel jedinou věc, která by mi vadila a v čem by byli jeho soupeři lepší. Všechny deklasuje a po přesednutí do konkurenčních vozů hledáte věci, které byste v porovnání s Rangem mohli vyzdvihnout, ale ony žádné nejsou. Možná jedna věc by tu byla. Světlomety. Jsou pouze xenonové a lze jednoduše poznat, že konkurence je v tomto dále a svítí lépe. 

K samotné jízdě. Vůz byl osazen třílitrovým vznětovým agregátem o výkonu 258 koní a točivém momentu 600 Nm. Výkon se přenášel na všechna čtyři kola prostřednictvím osmistupňové převodovky. Její chod je sametový, změny převodových stupňů jsou nepostřehnutelné a žádné cukání se během pomalé jízdy nekoná. Motor na palubě nejde vůbec slyšet, v dáli si klidně ševelí a  jen při razantním přidání plynu do kabiny proniká líbezný zvuk vytáčejícího se šestiválce. Zvuk motoru opravdu nepřipomíná při zrychlování dieslové motory, jeho akustické naladění směřuje k benzínovým jednotkám. S motorem se pojí spotřeba, která je na danou kategorii výborná. Jeden údaj mne opravdu dostal. Nicméně musím říci, že cesta vedla z místa položeného v nadmořské výšce 700 metrů a konec byl okolo 250 m.n.m. takže postupné klesání s celkovou délkou 50 km. Výsledný údaj, který svítil na palubním počítači byl 5,8 litru na sto kilometrů. Což je na automobil vážící přes dvě tuny s obrovskou čelní plochou úctihodná hodnota. Cestování na dálnici maximální povolenou rychlostí znamená odběr 7,2 litrů na sto. Jízda lehce nad rychlostním limitem nepřehoupne spotřebu přes 8 litrů. Ano, u tak velkého auta za takové peníze asi spotřeba nehraje velkou roli, ale potěší skutečnost, že i s takovým tankem se dá jezdit se spotřebou leckdy automobilu nižší střední nedosahující.

 

range rover 2015

 

Největším esem v rukávu je jízdní komfort. Velký vliv na to má také zvolené obutí, v tomto případě 19” ráfky s pneumatikami 235/60, které jsou nejlepší možnou volbou. Pokud nasadíte na Range 22” kolesa se slupkama o výšce 40 mm komfort je pryč. To i výborně odladěný vzduchový podvozek bude na tenhle nesmysl krátký. Osobně nevidím jediný racionální důvod, proč volit disky větší než dvacet palců. Jedincům, kteří se živí hudbou jde o styl, tam je to pochopitelné, ale všichni ostatní, kteří si Range kupují, chtějí přeci cestovat na vzduchovém polštáři a né na prkenici. Filtrování nerovností je bravůrní, zkoušel jsem vymést opravdu všechny kouty několika rozbitých silnic a nic moc se nestalo. Připadalo mi jakoby Range říkal: “Co to na mě zkoušíš hele, pro tohle jsem byl stvořen, tohle mě absolutně nerozhodí.”. Automobil se přes veškeré nástrahy silnic nese s grácií sobě vlastní. Je to opravdu až neuvěřitelné a hlavně silně návykové. Jednu silnici, co se týče testování komfortu, mám zvlášť oblíbenou a pokud po ní zrovna projíždím tak cestující na zadních sedadlech se kolíbají ze strany na stranu a remcají: “Jedeš s námi jako s dobytkem, jeď pomaleji”. Profil silnice je křivý, v blízkosti pravé krajnice se střídají velké terénní vlny s menšími a jejich frekvence je také různá. Nic neprověří natřásání cestujících lépe než tenhle úsek silnice. V podání Range se ovšem žádné natřásání nekoná. Svižnější jízdu po okresních silnicích zvládá na své proporce také dobře, v zatáčkách je cítit hmotnost vozu, mírné naklánění a pohupování. Zvolenou stopu ovšem drží dobře a nedotáčivosti vzdoruje dlouho. Vysloveně rychlou jízdu na okrsce jsem nezkoušel, protože si myslím, že s tímhle vozem to není na místě. 

O interiéru jsem se již zmínil v předešlém článku, jen doplním několik zajímavých věcí. Víceméně vše se ovládá přes dotykový panel na středové konzoly, který je intuitivní, tlačítka potvrzující jednotlivé funkce jsou velká, takže při jízdě nemusíte zvyšovat pozornost na to kam prstem ťuknete. Řidič má před sebou TFT displej na kterém se zobrazují digitální budíky rychloměru, otáčkoměru a palubního menu. Pokud se sešeří, tak se automaticky sníží jas obrazovek, na přístrojovém panelu svítí s vyšším jasem jenom ručička rychloměru a otáčkoměru s aktuální hodnotou Vaší rychlosti a otáčkami motoru. Vypadá to opravdu moc dobře. Navíc to má pozitivní vliv na únavu řidičových očí. Pozice všech čtyř cestujících je úkázková, sedí se opravdu vysoko a člověk lehce nabyde dojmu, že všechna auta okolo jsou jaksi malá. I přes velké rozměry vozu je díky výbornému výhledu manevrování velmi snadné. Napomáhají tomu i kamery rozmístěné okolo vozu, kterými si během parkování, nebo jízdy v terénu můžete pomáhat. Interiér je prostorný, vzdušný a tichý. Potlačení všech rušivých vnějších elementů je maximální. Prostě dokonalé místo k cestování. Navíc z Range člověk i po delší jízdě vystupuje odpočatý. 

 

range rover interior

 

Vydal jsem se i mimo zpevněný terén, na horskou cestu, tvořenou kamením, bahnem, místy byl i sníh. Tuto trasu jsem absolvoval i s obyčejnými vozy SUV a zvládly ji, některé hůře, některé lépe. Samozřejmě ji zvládl i Range Rover, jen šlo vidět, že tam kde měla ostatní auta problém, Range suveréně jel. Systém Terrain Response byl pořád nastaven na režim silnice, zapomněl jsem ho přepnout, ale ve výsledku to nebylo ani potřeba. Limity tohoto vozu v terénu leží úplně někde jinde. Místo, které by mohlo terénní schopnosti opravdu prověřit je Island, spolu s krásnou přírodou by to mohla být nádhera. Jen kdyby nebyl tak daleko. Ještě mne napadá Rumunsko, je to vcelku dosažitelná divočina v porovnání s Islandem. 

Cena Range Roveru je závislá na výbavě a motoru. Základní model stojí 2 650 000,- a člověk, který si ho pořídí nebude o nic okraden z výše zmíněného. V ceníku najdete pět stupňů výbav HSE, Vogue, Hybrid, Autobiography a Autobiography Black. Vyšší výbavové stupně nabízejí luxusnější výbavu, například v základu nedostanete elektrické otevírání  pátých dveří, vyhřívaný volant, systém bezhlučného dovírání dveří, bezklíčový přístupový systém, nebo prostorový kamerový systém. Osobně bych volil druhou nejnižší výbavu Vogue, jestli se to tak dá řící, která má vše pro život potřebné i nepotřebné. Pokud zatoužíte po zadních sedadlech jako v bussines class, musíte si připlatit za výbavový stupeň Autobiography. Některé luxusní prvky se jednoduše nedají kombinovat z výbavovými stupni HSE a Vogue. Pro ekologicky zaměřenější je v nabídce verze Hybrid, která kombinuje testováný šestiválec s elektromotorem. 

Pokud hledáte luxus na čtyřech kolech, chcete všestranné auto, které Vás odveze do práce, k horské chatě, na dovolenou, nebo odtáhne Vaše vodní skůtry k moři, motorky, nebo závodní auto na okruh, Range je ideální volba. Troufnu si tvrdit, že dokonce jediná správná volba. 

02.04.2015 20:12/ Auto

Tvůj komentář:

O webu

Vítejte na MotorVillage! Web a blog v jednom. Máte před sebou projekt nadšence, který se zajímá o svět motorismu, jak jednostopého tak dvoustopého a rád by své názory, získané informace a zážitky prezentoval prostřednictvím MotorVillage všem návštěvníkům, kteří zde zavítají ať již náhodou, nebo se jedná o pravidelné čtenáře. Budeme rádi za všechny Vaše reakce a doufáme, že se obsah MotorVillage bude líbit!