------- auto & moto -------

Test: BMW M2 2018

Poslední dobou je tred cpát do všech automobilů automatickou převodovku. Došlo to tak daleko, že i ve sportovních modelech Porsche, je automatická převodovka standartem a u některých modelů je to jediná volba, žádná možnost mít manuál neexistuje, ani za příplatek. Existuje ovšem asi nemalá skupina lidí, kteří dávali svou nelibost s nemožností mít ve svém 911 GT3 manuální převodovku najevo tak hlasitě, že se Porsche rozhodlo vytvořit i verze, řekněmě ryze pro fajnšmekry, které manuální převodovkou disponují. Podobný osud stihl také BMW. Modely M3/M4 s interním označením F80/82 (rok výroby od 2014), manuální převodovku nenabízejí a jejich projev se od rize řidičsky orientované M3 E46 řekněme třosku více posunul směrem k rychlosti než zábavě. Jasně, doba, auta a všechno okolo se mění, ale některým lidem zůstávají chutě stejné a prahnou po něčem menším, obratnějším, záživnějším. A proto je tady model M2, který má v základu manuální převodovku a samosvorný diferenciál. Potřebujete k zábavě za volantem ještě něco víc? 

Pod kapotou máme výkon 370 koní, 475 Nm plně dostupným lehce pod hranicí dvou tisíc otáček. Potom tady máme onu manuální převodovku, která zajišťuje vetší propojení řidiče s vozem samotným, ale například krátké dráhy a přesnost jako v Hondě Civic Type R, nebo Mazdě MX 5 úplně nečekejte. Nicméně i tak je to strašně fajn příjemná změna. Motor v M2 vychází z civilní verze označené jako 35i, který byl do roku 2016 k mání v jedničkovém bmw a nejen v něm. Modely označené 40i disponují již nový modulárním motorem s kódovým označním B58. V M2 je kódové označní N55. Podle vyjádření se jedná o identický motor s 35i, pouze jeho vnitřnosti jsou kované a výkonostní naladění je taky odlišné. Po nastartování studený motor velmi pěkně zahřmí do koncovek výfuku a po chvilce utichne. Zvukový projev motoru a výfukové soustavy, jak při poklidné, tak ostré jízdě je umírněnější, není tak vulgární jako v případě Mercedesu A45AMG, nebo Audi RS3, kdy obě auta o sobě dávají hodně vědět a člověku se jejich projev dostane pod kůži. Průběh výkonu mi trošku z dálky připomíná atmosférické motory. A výkonu je v tomto případě opravdu až až. Při razantnějším přidání plynu cítíte jak kroutící moment putuje na zadní kola a auto doslova tancuje pod jeho náporem. Za mokra a v nezkušených rukou toto může být doslova zbraň. Tam, kde se áčko od mercedesu dralo kupředu a přenos výkonu na silnici byl téměř stoprocentní a bez sebemenšího náznaku nervozity, M2 potřebuje pevnou ruku a rozumné pravé chodidlo, protože auto pod Váma doslova žije. Za každých okolností je jasně poznat, která náprava je hnaná. V době ježdění měla emdvojka nazuto do zimních a teplota se pohybovala okolo plus pěti stupňů, takže věřím, že na lepivých gumách bude jízda o kousek někde jinde. M2 nemá stavitelný podvozek, jsou tady čistě standartní tlumiče s pružinami. Jízdu bych určitě neoznačil za vysloveně nekomfortní. Podvozek je tuhý, kopíruje povrch silnice, ale nevyklepe vás. Jednou je to sportovní auto, takže čekat komfort limuzíny není na místě. BMW nabízí pro ty, co by chtěli více času trávit na závodním okruhu i nějaké sportovní tlumiče a pružiny, plus další doplňky z M Performance oddělení, což kvituji. 

Co se týče mých osobních pocitů, tak nějaké sáhodlouhé závěry dělat nemohu, neboť jsem za volantem tohoto vozu příliš času nestrávil. Jedno je ale jasné. Tohle auto je dravec. Zapojuje řidiče do děje, není to ten typ auta se kterým se budete chtít rychle projet a řízení se věnovat jen okrajově. Toto auto vyžaduje zapojení do řízení a soustředění se. Můžete jet po okrsce opravdu velmi, velmi rychle, můžete odjíždet z kruhových objezdů a utažených vraceček s vlající zádí. A do toho všeho si můžete sami manuálně podřazovat, dávat meziplyny (v režimu normal a sport dává automaticky) a prostě se bavit. Pokud chcete rychlost za každých okolností, tak si manuál nekupujte. S ním budete vždycky pomalejší a taky se více zapotíte. Ono skládat auto do zatáčky s nehorázné rychlosti a do toho řadit...člověka to buď unaví, nebo si to zamiluje. Nicméně chápu i ty, ktěří si koupí automat. Sám bych byl na vážkách.

Interiér je typicky baworácký, výborný infotaiment, po faceliftu přibyl digitální přístrojový štít, pozice za volantem je dobrá, sedačky nejsou jako v M3, nicméně je to dobrý kompromis mezi komfortem a rychlejší jízdou. Je jen škoda, že jsou čistě kožené, možnost navolit látku s alcantarou by potěšila. A emkový volant, tedy jeho věnec se mi zdá zbytečně moc tlustý. 

Pokud pro Vás výkon není prioritou a chcete zadokolku s manuálem, běžte zkusit Toyotu GT86 nebo Subaru BRZ. To auto je okouzlující řidičský nástroj, rychlost si musíte zasloužit a odezva od volantu a podvozku patří mezi nejlepší. Navíc z auta cítíte mechaničnost, připadáte si s autem více spjati. Je to taková přívětivější varianta M2. 

Popravdě musím říct, že se mi nedostavil onen wow efekt když jsem auto na silnici řídil. Myslím si, že na normálních cestách nevyužijete možnosti M2 na plno a tím se ochuzujete o určitou porci zábavy. Teritorium má M2 někde jinde a tím místem je závodní dráha. Neměl jsem možnost ji řídit na okruhu, ale myslím si, že teprve tam vše bude perfektně fungovat a vy se budeme moct zdokonalovat ve svém řidičském umění. Takže pokud chcete mít v garáži hračku za "rozumné" peníze a chcete jezdit na okruhy více než jednou za rok a zároveň máte na tuto aktivitu peníze, tak je M2 ideální volbou. Na cestě si ji tak dobře neužijete a může se stát, že Vás jízda časem přestane naplňovat a to by byla velká škoda. Takové auto je přeci k potěšení. 

KONEC.

 

10.02.2018 17:41/ Auto

Tvůj komentář:

O webu

Vítejte na MotorVillage! Web a blog v jednom. Máte před sebou projekt nadšence, který se zajímá o svět motorismu, jak jednostopého tak dvoustopého a rád by své názory, získané informace a zážitky prezentoval prostřednictvím MotorVillage všem návštěvníkům, kteří zde zavítají ať již náhodou, nebo se jedná o pravidelné čtenáře. Budeme rádi za všechny Vaše reakce a doufáme, že se obsah MotorVillage bude líbit!